Galapagos-jungle-Banos-Cuenca-Peru - Reisverslag uit Máncora, Peru van Harro Moor - WaarBenJij.nu Galapagos-jungle-Banos-Cuenca-Peru - Reisverslag uit Máncora, Peru van Harro Moor - WaarBenJij.nu

Galapagos-jungle-Banos-Cuenca-Peru

Door: Harro de Moor

Blijf op de hoogte en volg Harro

24 Maart 2013 | Peru, Máncora

Ik schrijf dit vanuit het vliegtuig van Galapagos naar Quito. Op zich heb ik best wel een kutgevoel op het moment. Vlak voor mijn vlucht kwam ik er achter dat ik een klein tasje met veel geld, vaders Visa kaart, gele koorts boekje en mijn rijbewijs kwijt ben geraakt. Ik denk dat hij gestolen is, al weet ik niet precies hoe de vork in de steel zit. Volgens mij had ik hem vlak voor de bagagecheck-inn uit mijn tas gehaald om paspoort en vluchtgegevens te pakken. Ik dacht dat ik het vervolgens weer terug gestopt heb. Maar dat bleek vlak voordat ik naar het vliegtuig ging geen waarheid te zijn. Ik moest 3 uur wachten vanwege vertraging en toen ik mijn ticket ging ophalen zei ze dat ik een bepaald briefje nodig had. Dus ik wilde dat even gaan checken in dat tasje. Maar die was niet aanwezig en ik moest wel met het vliegtuig. Ik heb onderhand al ouders gebeld om de Visa te laten blokkeren en het verzekering laten weten. Op het moment dat ik over geld wilde gaan praten was mijn beltegoed op dus dat is jammer.
Laten we dit verder even achterwege laten en in gaan op mijn iets minder recente activiteiten. Ik ben vorige keer gestopt bij dat ik nog 1 weekje vrijwilligerswerk heb en vervolgens de cruise heb. Of misschien heb ik dat laatste alleen op FB vermeld. Ik heb nu geen internet om dat te checken. Ik heb lang getwijfeld of ik wilde eiland hoppen, dan ga je met de veerboot van bewoond eiland naar bewoond eiland, of een cruise. Voordeel van de eerste optie is dat het goedkoper is en voordeel van de cruise is dat je op plekken komt waar je anders niet kan komen en op vrij hoge snelheid activiteiten doet maar het kost wel vrij veel. Na lang nadenken en goede verhalen van Karin, mijn nieuwe collega, had ik me bedacht dat ik als bioloog toch eigenlijk wel zoveel mogelijk verschillende eilanden moet zien, het liefst onbewoonde, om de essentie van deze Columbus’s Archipelago te doorgronden. Dus ik besloot om de cruise te gaan doen.
Vrijwilligerswerk was met Karin deze week. Een 43 jaar oude vrouw die op vrouwen valt kwam later achter en ze is biologielerares. Was best gezellig met haar. Ik ging 2 dagen eerder weg omdat ik naar een ander eiland, Santa Cruz, moest om mijn cruise te halen en dan kon ik dat eiland nog even bekijken. Daar aangekomen met een zeer oncomfortabele speedbootreis werd ik meteen opgepikt door een vent die mij in zijn hostel wilde, ik vond het prima want het was goedkoop. Later toen ik in het stadje was kwam ik Mario en Esther tegen. Was chill, een Engels meisje waar ik mee had afgesproken vanuit de boot om tortuga bay te checken zag ik niet zo gauw. Dus ik ging met hun mee naar ‘Las Grietas’. Dat was een supermooie plek, een soort ravijn dat een klein beetje in contact is met de oceaan. Het water was superhelder en je kan de wanden opklimmen om af te duiken. Daarna wilde we naar Tortuga bay gaan maar uiteindelijk zijn we naar de lavatunnels gegaan en we hebben de reuzeschildpadden van Santa Cruz bekeken.
De volgende dag moest ik vroeg weg om mijn cruise te halen. Toen ik wegging uit mijn hostel heb ik overal gezocht maar ik kon niemand vinden en ik had het niet precies contant om achter te laten, dus het was onmogelijk voor me om te betalen. Dus ik ben maar gewoon weggegaan.
(Ik loop een paar weken achter dus ik ga nu even wat sneller en korter schrijven. Daarnaast gaat er best veel tijd in het schrijven zitten, ik schrijf nu vanuit de bus naar Peru en ik loop nu 3 weken achter)
De cruise
Julio was onze gids en we waren op de boot met 11 Italianen, een Duits meisje, een Duitse jongen en 66 jarige Canadees. Die Italianen waren met een georganiseerde reis en waren allemaal singles van rond de 37 en een superfitte oma van 79. Zij ging elke dag als we gingen snorkelen met haar badmutsje en zwembril beetje baantjes trekken en als we wandeling hadden deed ze vrolijk mee, zelfs toen we naar de club gingen was zij degene die als een van de fanatiekste aan het dansen was. Dat was wel supergrappig om te zien. De Italianen vertelden dat ze zelfs meedeed met ziplinen en mountainbiken in Baños.
De cruise was echt geweldig, superveel dieren gezien waar je rustig even een fotoshoot mee kon doen op een halve meter afstand. Geile Fregatvogels die hun rode kin helemaal opblazen, dansende blue footedboobies, op de bodem chillende wittiphaaien, etende en spelende zeeleeuwen, de bizarre hamerhoofdhaai en veel meer.
De cruisedagen waren vol met activiteiten. Meestal hadden we om 7 uur ontbijt en dan vertrokken we om een uurtje of 8 voor de wandeling over het eiland waar we waren. Als we dat 2 uurtjes gedaan hadden kwamen we terug naar de boot voor een snack en om onze snorkelspullen te pakken en dan gingen we snorkelen. Gevolgd door een uitgebreide lunch en een siësta. Daarna weer een wandeling op een andere plek en vaak weer een snorkel. Na het diner voeren we dan naar het volgende eiland. Ik heb me elke maaltijd helemaal volgegeten en ik heb veel geslapen maar na die 8 dagen was ik toch uitgeput door al die impressies en activiteiten.
Het mooiste voor mij als bioloog was toch wel om te zien hoe erg de eilanden verschilden in klimaat en vegetatie en wat voor gevolg dat had op de aanpassingen van verschillende dieren. Bijvoorbeeld de Lavalizard leeft op elk eiland maar op elk eiland zien ze er ook anders uit.
Ik kan heel veel vertellen over Galapagos maar aan de andere kant kan ik het ook weer niet omschrijven. Ik ga jullie verder ook niet meer vervelen met meer gedetailleerde verhalen, bekijk de foto’s maar.
Na de cruise was het alweer bijna tijd om terug te gaan naar Het vaste land. Ik moest eerst nog een dagje terug naar mijn vaste eiland San Cristobal om van daaruit naar Quito te vliegen. Nou nu zijn we dus weer waar ik dit stuk mee begonnen ben.
Jungle tour
In Quito aangekomen had ik 1 nachtje om vervolgens te vertrekken naar Lago Agrio waar de jungle tour zou beginnen.
Vlak voor de busreis ontmoete ik een Canadees stel, David en Alice. Met hun heb ik de reis een beetje opgetrokken. We kwamen namelijk om 4.30 aan in Lago Agrio waar we 6.30 verwachtten en we werden opgehaald voor het begin van de tour om 9 uur. We hebben dus als een stel zwervers gelegen voor het dichte hotel waar het ontmoetingspunt was. Ik zat wel in een andere lodge dan ´Dalice´, zij zaten bij 2 Nederlandse jongens (Vidar en Hugh) die ik vlak voor vertrek naar de lodges ook nog even ontmoet had. Later bleek ik hun zo´n beetje elke dag tegen te komen tijdens de activiteiten en toen hadden we afgesproken om samen naar Banos te gaan.
De jungletour was tof. We gingen met van die langwerpige motorbootjes naar de ´Jamu Lodge´. Die logde ligt in een supergroot nationaal park in Cuyabeno. Vanaf Lago Agrio eerst nog een paar uur met de auto en daarna 2,5 uur met de boot over een riviertje die uiteindelijk in de Amazone uitmondt. Dit tropisch bos is echt bijzonder om te zien. Alles om je heen is supergroen en zijn superveel lagen van vegetatie. De Acaciabomen zijn de helden, zij laten allerlei bromelia´s en andere epifyten op zich groeien. Verder zijn overal om je heen vogels, insecten en zo nu en dan zie je een groepje aapjes opduiken.
Ik zat daar met 6 Duitsers van het andere geslacht. Was niet heel leuk, de helft van die Duitsers konden met fatsoenlijk Engels en mede daardoor waren al hun gesprekken in het Duits en zelfs als ik een gesprek opstartte met mensen die wel Engels konden eindigde het vaak toch weer in het Duits. Uiteindelijk waren ze allemaal wel aardig enzo maar het was toch vervelend.
De activiteiten waren wel tof. We hebben piranha gevist, kaaimannen gezocht in de nacht, wandeling gemaakt door het bos, nachtwandeling gemaakt met allerlei dikke spinnen en handgrote sprinkhanen, over de rivier gepeddeld, op zoek gegaan naar de roze rivierdolfijn(die ik spectaculair op de foto heb) en we gingen elke dag zonsondergang kijken en zwemmen in de laguna 100 meter van de plek waar we kaaimannen hebben gezien en piranha hebben gevist. War ook niet te vergeten valt is dat we op bezoek gingen bij een superauthentiek dorpje die helemaal geisoleerd met de oude gewoontes radio luisterden, tv keken en met normale shirtjes en spijkerbroek rondliepen. De Shaman had zelfs een groot billboard met zichzelf aan de rivierkant staan. Het is allemaal hun goed recht maar ik had dit niet verwacht.
Dit heb ik dus in totaal 4 nachten en 5 dagen gedaan. De bootreis van 2,5 uur terug hebben we toch nog meegemaakt waarom dat bos het regenwoud heet. De hele reis heeft het keihard geregend wat ons tot begrip bracht dat we uiterst gelukkig zijn geweest met de 4 droge dagen ervoor.
Baños
Nar de Jungle tour werd het dan toch tijd om echt te gaan reizen. De eerste bestemming was Baños. Leuk stadje dat middenin de bergen ligt en waar je struikelt over de travelagencies en hostels. Er is namelijk superveel te doen rondom Baños. Voorbeelden zijn Canyoningen, Ziplinen, Raften, Swingjumpen, Mountainbiken enz…
Eerst dag niet zoveel uitgevoerd daar. Ik had een eigen kamer met tv waar ik 2 and half man en meer Comedy Central materiaal kon zien dus dat was wel even een keer lekker. ’s Avonds uiteindelijk David en Alice weer ontmoet en ook Vidar en Hugo. Deze Delftse Technische Natuurkunde studenten waren een bbq aan het organiseren waar ik mij bij aansloot en dat was supergezellig. Veel mensen ontmoet uit verschillende landen en heerlijk gegeten.
Voor de dag erna had ik bij hun hostel gereserveerd omdat het daar zo gezellig was, Plantas y Blanca. Ik had ook afgesproken met HuVi om samen te gaan mountainbiken. Ik dacht dat ik altijd wel mee zou kunnen komen met sporten maar het bleek dat Vidar een fietser is en Hugo de marathon had gelopen en ik moest het dus flink afleggen. We hebben in 2 uur 1200 meter geklommen en ik ben denk ik 3 keer doodgegaan maar dan hadden we wel zicht op een actieve vulkaan die donkergrijze pufjes losliet. 2 dagen voordat wij er waren hebben mensen nog foto’s kunnen maken van lava die eruit sprong. Dat was wel gaaf. Na daar gekeken te hebben dachten we aan de andere kant naar beneden te kunnen gaan maar dat bleek nog een lange tijd door te stijgen en toen het na in totaal zo’n 3,5 uur klimmen hard begon te regen hadden we toch maar besloten linksomkeerd te gaan om in een half uur weer beneden te zijn. Na deze tocht was ik wel echt helemaal kapot. ’s Avonds nog geprobeerd om de vulkaan te zien vuurspuwen maar er was te veel nevel en dat bleek hetzelfde voor de dag daarop. We zijn ook nog wezen canyoningen, dat is zoals abseilen maar dan bij watervallen. Ik had een grotere adrenalinekick verwacht maar het was wel echt vetWe kwamen ook op plekken waar je anders niet zou kunnen komen met , uiteindelijk van een 30 meter hoge waterval afgegaan.
Cuenca
Samen met Hugo en Vidar vervolgde de reis zich de volgende dag naar Cuenca. Het is de derde stad van Ecuador en is erg gezellig. Een mooi riviertje loopt er doorheen met goed onderhoude tuinen en leuke streetart. Verder heeft Cuenca een mooie kathedraal in het centrum. We hebben ons daar goed vermaakt en de eerste avond meteen een voetbalwedstrijdje gespeeld met wat mensen van het hostel en wat lokalen, hier heb ik mijn sportieve eer tegenover HuVi weer een beetje kunnen herstellen. Ook ben ik daar Mario weer tegengekomen die dezelfde dag nog naar Vilcabamba ging en verder ook nog 2 Deense meisjes die ik al ontmoet heb in Galapagos en nu hier weer tegen ben gekomen.
De 2e dag in Cuenca zijn we naar Parque Nacional Cajas gegaan. Supermooi park met allemaal meertjes dat op een hoogte van rond de 4000 meter ligt, er heerst daar een toendraklimaat en dat was ook wel eens leuk om te zien. We hebben daar nog een berg beklommen wat echt een hele vette route was.

We zijn nu eindelijk in Peru na 68 dagen Ecuador heb ik nu wel zin om Peru te ontdekken. Ik lig nu in een hangmat bij Lokihostel in Máncora. Dit is hostel is echt gekkenhuis, doet een beetje denken aan de feestvakantieplekken als Sunny Beach. Hele chille plek met lekker zwembadje, 10 meter van het strand en iedereen zit de hele dag bij te komen van de nacht ervoor om 's avonds weer een feestje te kunnen vieren. Is voor eventjes wel lekker tussendoor. Vannacht vertrekken we naar Trujillo of Huanchaca, nog niet helemaal zeker.

Nou nu loop ik eindelijk weer bij.
Groeten daar in NL, ik hoorde dat het -2 graden daar is. Ik denk aan jullie vanuit mijn hangmat aan de rand van het zwembad met 30 graden celcius.

x

  • 24 Maart 2013 - 22:49

    Harro De Moor:

    Sorry voor het lange stuk. Foto s komen later, het is met mijn huidige internet niet echt mogelijk.

  • 25 Maart 2013 - 07:49

    Jolie:

    Fijne afsluiter, broertje ;p

  • 26 Maart 2013 - 09:04

    Jolie:

    Jeetje wat een mooie foto's..

  • 27 Maart 2013 - 21:03

    Helene Van Harten:

    Blij dat we weer zo goed op de hoogte zijn en dat je in het goede gezelschap van kwieke oude dames en sportieve technische natuurkunde redenen bent. Volgens mij doe je ontzettend leuke dingen en ik hoop dat je het tasjesverlies weer te boven bent. Al die ervaringen pakt niemand je af.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harro

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 16242

Voorgaande reizen:

11 Januari 2013 - 12 Juni 2013

Naar Zuid Amerika

Landen bezocht: