montañita - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Harro Moor - WaarBenJij.nu montañita - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Harro Moor - WaarBenJij.nu

montañita

Door: Harro de Moor

Blijf op de hoogte en volg Harro

03 Februari 2013 | Ecuador, Montañita

Het is alweer 2 weken geleden dat ik hier wat van me heb laten horen. Er is in de tussentijd ook genoeg gebeurd.

De vorige keer schreef ik dan ik naar 'Mitad del mundo' zou gaan, hier ga ik dan ook maar mee beginnen. Ze zeggen dat Mitad del mundo het middelpunt van de aarde is, er is ook een groot monument gebouwd allerlei winkels en activiteiten zijn eromheen gebouwd en het is super toeristisch. Maar nou blijkt dat de metingen van rond 1790 niet helemaal kloppen dus dat de echte evenaar zo'n 200 meter naar het noorden ligt. Die plek is gemeten met de moderne GPS en daar laten ze allemaal proefjes zien wat 'bewijs' geeft dat het ook echt de evenaar is. Zo hebben ze met laten zien dat het water door een gootsteen op de evenaar recht naar beneden wegspoelt en als de bak wordt verplaatst naar het Noorden spoelt het water ineens als een draaikolk tegen de klok in en een paar meter naar het zuiden is het tegenovergesteld. Dat komt doordat het corioliseffect blijkbaar niet op de evenaar van kracht is. Daarnaast heb ik een certificaat gekregen omdat ik een ei op een spijker gebalanceerd heb.
Daarna zijn we nog naar een vulkaan geweest waarvan de krater zo groot was dat er boeren in leven.

Een paar dagen later ging ik met Kevin, Jos, Gary en de eigenaar van het huis waar we verbleven naar de wedstrijd Liga Quito - Gremio. We wilde van te voren nog ergens een biertje kopen maar de winkels die we tegen kwam waren dicht. Dus wij doorlopen, stuiten we op een open stuk waar wat mensen biertjes aan het drinken waren. Natuurlijk gingen we even poolshoogte nemen. Na een paar slokken en veel verbaasde gezichten kwamen we aan de praten met die mensen en het bleek dat zij nogal hardcore fans waren met verhalen dat hij zelfs in zijn eentje op 20 fans van de tegenstander zou gaan want de club is belangrijker dan zijn lichaam, familie enz. Dat was een rare ervaring, gelukkig hadden we wat shirts gekocht waardoor we sneller geaccepteerd werden. De wedstrijd zelf was niet heel goed ik heb dan ook een heel nieuw vocabulaire aan worden leren kennen die niet echt een positieve klank hadden. Dida, Ze Roberto en Elano speelden bij de tegenstander, dat was ook leuk om te zien.

Nou was het alweer tijd om te vertrekken naar Montañita. We hadden de nachtbus dus de reis van 10 uur was super snel over. Toen we aankwam was het klimaat duidelijk heel anders. Het is hier altijd lekker warm maar wel vochtig, de eerste paar dagen regende het ook zo'n beetje de hele dag maar we liepen wel gewoon de hele dag in zwembroek rond. Maar dit plaatsje is echt heel chill, iedereen doet heel rustig aan. Mensen komen hier om te surfen, te feesten en gewoon om te chillen. Er zijn hier ook vrij veel mensen met dreadlocks maar ook veel vrouwen in kleine bikini's en mannen met Mens Health lichamen.

Mijn normale doordeweekse dag hier begint met 2 uurtjes surfles daarna 2 uur Spaans les, gevolgd door 3 uur pauze en dan vanaf 3 to 5 nog Spaans les. En verder al genoeg leuke stapavonden gehad hier. Ze hebben hier een straat met allemaal Cocktailkraampjes, ook wel 'Calle de Cocteles' genoemd. Elk kraampje heeft muziek en iedereen staat gewoon op straat te feesten en cocktails te drinken. Heerlijk sfeertje.
Gisteravond was ook mooi. Tijdens het eten zagen we een soort straatfeestje. Er stonden 2 auto's met de achterklep open met keiharde muziek en iedereen was heel fanatiek aan het dansen en te joelen enz. Toen we later langs liepen werden we meegetrokken en we werden binnen enkele seconden gesandwicht door ieder een aantal vrouwen. Was wel mooi.
Er is hier deze week ook surfkampioenschap van Zuid-Amerika geweest, dat was echt tof om te zien en daarom was het deze week ook extra druk en grote feesten.
Vandaag ben ik verhuisd van het hostel waar we eerst inzaten naar de 'cabañas'. Die cabañas zijn allemaal hutjes om een zwembad heen met veel goede chillplekjes. Als sutdent hoor je hier normaal in te zitten maar ze zaten eerst vol.

De komende week is mijn laatste week Spaans en ik moet nog even ervoor zorgen dat ik goed wordt in surfen. Daarna is het tijd om vrijwilligerswerk te gaan doen op de Galapagoseilanden.

Dit was het voor nu, de foto's volgen..

• 03 Februari 2013 - 21:14

Marleen:

Hey Harro
    Wat een belevenissen joh, goed te horen dat je het naar je zin hebt.
    Succes nog met de laatste surflessen en geniet van je verdere reis.
    Groetjes Jaap en Marleen

• 03 Februari 2013 - 22:08

Vera En Peter:

Leuk om weer wat over je belevenissen te lezen.
    Plaatjes erbij vinden we ook heel fijn, dan kunnen een we een beetje een beeld vormen.
    Kan je de mensen al een beetje verstaan, of gaat alles nog met handen en voeten?
    Groetjes Vera en Peter

• 04 Februari 2013 - 22:58

Jonne En Marian:

Leuk om je belevenissen te volgen. Wel spannend allemaal. Geniet ervan.
    Gr. Jonne en Marian

• 04 Februari 2013 - 22:58

Jonne En Marian:

Leuk om je belevenissen te volgen. Wel spannend allemaal. Geniet ervan.
    Gr. Jonne en Marian

• 07 Februari 2013 - 10:16

Robert S:

Hoi Harro,

Wat is het snel gegaan en wat heb je al veel gezien/gedaan! Gaaf hoor!
    Heel veel plezier op de Galapagos. Op naar the origins of the species!

Grtz,
    Robert

• 07 Februari 2013 - 20:36

Yvonne Zuidhof:

Hoi Harro,
    Leuk om weer wat van je te horen. Je komt volgens mij tijd te kort. Leuk al die belevenissen, het lijkt wel vakantie. Veel succes met alles en vooral genieten !!
    Groetjes van Hans en Yvonne