Quito en Cotopaxi - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Harro Moor - WaarBenJij.nu Quito en Cotopaxi - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Harro Moor - WaarBenJij.nu

Quito en Cotopaxi

Door: Harro de Moor

Blijf op de hoogte en volg Harro

20 Januari 2013 | Ecuador, Quito

Deze week was doordeweeks vooral in het teken van Spaans leren. De lessen gaan best snel maar het is nog wel bij te houden. Maar ik vind dat ik wel even aan mijn vocabulaire moet werken. Woensdag heb ik met de Spaans studenten salsa les gehad. Ik dacht van te voren dat ik het wel even zou leren maar het viel zwaar tegen. Oke, ik kon hem niet goed verstaan omdat ik achteraan en bij de boxen stond maar als ik in een van de vele spiegels keek verbaasde met het toch hoe stijf ik wel niet ben. Dat zag er echt niet uit:p.

Donderdag ben ik na de Spaans lessen met Mario en Huib Jan naar het oude centrum van Quito gegaan. Dat is denk ik het enige mooie deel van Quito. Ik zelf vertoef in de meest toeristische wijk met teveel kroegen en restaurant en heel veel banken. Dus het bruist wel maar dan ook elke nacht tot 3 uur 's nachts. Verder als je door de stad heen loopt is het vooral grauw en teveel auto's en de smog is best erg. Als een stadsbus een beetje optrekt komt er een zwarte wolk uit waar je niet goed van wordt.
Quito als geheel is dan wel weer prachtig. Het ligt op ongeveer 2850 meter hoogte en wordt omgeven door hoge bergen en vulkanen. Hierdoor is de stad 70 km lang en maar 6 km breed! En precies in het midden is een bergje, El Pancillo, waar een groot beeld 'Virgin de Quito' opstaat. Vanaf hier kan je prachtig over de hele stad heen kijken. Dat is zeker mooi omdat je die bergen zo ziet aan de zijkanten, huizen tot aan de horizon en vliegtuigen midden in de stad ziet landen.(zie foto's)
Aan de voet van El Pancillo ligt het eerder genoemde oude centrum, hier bevinden zich heel veel kerken. Die zijn daar gepland door de Spanjaarden over de geloofshuizen van de Inca's en die moesten dat maar gaan geloven. Verder zijn er nog mooie pleinen zoals 'plaza de la independencia'. We hebben daar ook in een typisch Ecuadoriaans tentje de Almuerzo gegeten. Dat is de lunch en een belangrijke maaltijd voor hun. Zij eten standaard als lunch minstens 3 gangen, namelijk een soepje, rijst/pasta/aardappel met vlees en en vaak een stuk 'pastel'. In zo'n tentje zeg je dan gewoon 'almuerzo' en dan krijg je de daghap voor zo'n 3 dollar. Vooral mijn kippensoep was bijzonder, vooral toen ik er achter kwam dat de stukken kip gewoon random stukken kip zijn die in soep zijn geknald waarschijnlijk om een beetje smaak af te geven, zo zat ook de voet van de kip erin.(zie foto)

Vrijdag hebben we met de Spaans les gekookt. We zijn eerst met de leraren naar een binnenmarkt geweest waar we al onze spullen konden kopen. Je kan daar ook 'medicina tradicional' kon kopen inclusief zeep waar je rijk van wordt, sexlevenbevorderende zeep en ga maar door. Uiteindelijk hebben we alles gevonden en tortilla's gemaakt en meer.. Was lekker.

Zaterdag was een mooie dag. We zijn met de 'Biking Dutchman' (ja af en toe moet je toch wat vertrouwds opzoeken) naar de Cotopaxi geweest om te mountainbiken. De Cotopaxi is de op een na hoogste vulkaan in Ecuador. Het is vooral herkenbaar door de vlakte eromheen en de witte top. Hij is nog actief en heeft een uitbarstingcyclus van ongeveer 100 jaar, maar er is al meer dan 100 jaar geen uitbarsting meer geweest dus we bewegen ons op glad ijs. Het schijnt namelijk een explosieve uitbarster te zijn en als er een goede uitbarsting komt dan is de hele stad Quito waarschijnlijk de nieuwe Pompeï.
Mario, ik en Huib Jan ging samen met 2 Ecuadoranen en 2 Canadese vrouwen de Cotopaxi vanaf ongeveer de gletsjergrens, 4500 meter hoogte, afdalen en dan verder door de omgeving knallen. Dat was echt heel gaaf. We hadden ook geluk want het is heel vaak het geval dat je niks kan zien door de wolken en het regent ook regelmatig, maar voor ons was niks minder waar. Het was echt prachtig een vlakte op zo'n 4 km hoogte, waar een vulkaan nog eens 1900 meter bovenuit steekt. Dit hele park is misschien wel het mooiste wat ik ooit gezien heb.
Het fietsen was ook heel vet. Alleen een van de vrouwen viel al na 200 meter en moet daarom waarschijnlijk hechtingen in haar knie dus toen ging ze maar in de Landcruiser zitten die ons volgde. Daarna kwam een wat vlakker deel en ging ze het weer proberen. Natuurlijk ging dat weer helemaal fout na 5 minuten rijden en nu had ze waarschijnlijk haar pols gebroken of zwaar gekneusd en een wond op haar hoofd. Gelukkig konden we uiteindelijk nog wel doorgaan en hebben we nog prachtige plaatsen gezien en actiefoto's gemaakt.

Zondag gaan we waarschijnlijk naar 'Mitad del Mundo' wat midden van de aarde betekent, oftewel we gaan op de evenaar staan. En we willen nog een daarbij vlakbij gelegen krater bekijken.

Nu nog een update van mijn plannen. Ik ben de vieze lucht van Quito wel een beetje zat dus ik wilde naar Puerto Quito in de nevelwouden om Spaans lessen te volgen maar dat gaat niet door. Op de momenten dat ik kan zijn er namelijk geen andere studenten daar en ik heb geen zin om daar in mijn eentje te zitten.
Mijn plan B die ik nu ga uitvoeren is om naar Montanita te gaan. Dat is een feest/strand/surf oord waar ik mijn laatste 2 weken Spaans ga volgen en ga leren surfen. Daarna ga ik nog steeds 4 weken naar de Galapagoseilanden. Als ik daar terug van kom wil ik een jungletour doen in het amazonewoud in een nationaal park dat Cuyabeno heet.

  • 20 Januari 2013 - 08:45

    Inge:

    Mooie avonturen weer Harro. Fijn dat je al een groepje bekenden om je heen hebt. Geniet ervan en doe voorzichtig. X

  • 20 Januari 2013 - 09:59

    Brenda:


    Klinkt weer goed allemaal.
    Dus nog even en het verslag wordt in het Spaans?
    Doe wel voorzichtig hè.
    Houdou

  • 20 Januari 2013 - 10:02

    Brenda:

    Foutje: houdou=houdoe (komt door zelfdenkende IPad)

  • 20 Januari 2013 - 11:28

    Yvonne Zuidhof:

    Je kan in een paar dagen dus veel meemaken. Wat een prachtige natuur, heerlijk om daar te fietsen.
    Veel succes met de spaanse lessen en veel plezier met het verkennen van de omgeving.
    Groet, Yvonne

  • 20 Januari 2013 - 22:50

    Vera:

    Wat een belevenissen allemaal. Fijn dat je ons zoveel vertelt en laat zien.
    We kijken elke ochtend even of je iets op je weblog gezet hebt.
    Ben benieuwd naar je trip van vandaag.
    Luister je goed naar je tantes?
    Kus.

  • 30 Januari 2013 - 09:48

    Henk En Ilse:

    Hi Harro, gisterenavond je ouders gesproken, uiteraard is er over jouw reis gesproken, wat een ervaring en dat alleen maar om een beetje Spaans te leren haha, je vader vertelde even naar Google te gaan en dan HarrodeMoor aan één!!!! in te tikken en dan zouden we zo jou reisverslagen kunnen lezen. Aldus hier zijn we.
    Zullen je de komende tijd uiteraard is wat gaan volgen, kunnen we een beetje met je ouders meepraten en controleren of al die grote verhalen die ze dan over jouw reis houden, ietsje pietsje waar zijn haha.
    Harro jongen, doe geen dingen die de koningin en uiteraard straks de koning, (ja voor als je het nog niet wist, er komt a.s. 30 april een wisseling van de macht) zou doen, m.a.w wees gewoon wat alert en maak er een fantastische ervaring van! Groetjes Henk en Ilse

  • 30 Januari 2013 - 13:33

    Paul:

    Hey Harro,

    bergbeklimmen, koken, mountainbiken, Spaans leren: allemaal leuk en aardig, maar heb je nou al eens geschaatst jongen?!



    Hehe, veel plezier ;)

    Paul

  • 08 Februari 2013 - 09:38

    Reba :

    Prachtig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harro

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 738
Totaal aantal bezoekers 16240

Voorgaande reizen:

11 Januari 2013 - 12 Juni 2013

Naar Zuid Amerika

Landen bezocht: