Pichincha - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Harro Moor - WaarBenJij.nu Pichincha - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Harro Moor - WaarBenJij.nu

Pichincha

Door: Harro

Blijf op de hoogte en volg Harro

15 Januari 2013 | Ecuador, Quito

Na anderhalve dag niet veel bijzonders gedaan te hebben wilde ik gisteren wel even wat ondernemen. Gelukkig is Mario ook nieuw en wil hij ook dingen ondernemen dus konden we mooi samen gaan. We besloten om een vulkaan te beklimmen, de Pichincha. Bij mooi weer kan je daarvandaan over heel Quito kijken en nog andere vulkanen zien.
Het begon bij de voorbereiding, we dachten dat het allemaal niet te duur was dus ik bracht 19 dollar mee en Mario 10 en we hadden 2 broodjes gesmeerd voor onderweg en zouden ergens wel wat kopen. Dus we pakken de taxi naar de kabelbaan dat was 4 dollar, daarna kochten we 4 broodjes voor de broodnodige energie dat was 8,80 bij elkaar.
Dus wij nog steeds er vanuit gaande dat het niet al te veel zou gaan kosten zagen tot onze schrik dat het 8,50 pp. kostte. Dus hier kwamen we al een dollar tekort en we moesten daarna nog naar huis zien te komen zonder Spaans te spreken. Maar goed we wilden we omhoog dus we zochten wat toeristen uit en vroegen om een dollar en natuurlijk kregen we dat.
Eenmaal boven was het wel even balen, we zaten namelijk midden in de wolken met geen kans op een goed zicht op Quito. Maar al gauw werd onze teleurstelling omgezet in het gevoel van een filmster omdat serieus 8 Ecuadoraanse meisjes in de rij stonden om met ons op de foto te mogen, toen dat achter de rug was bedachten we pas dat we geld hadden moet vragen omdat we dan de taxi terug konden betalen.
Na deze filmster ervaring zijn we toch maar de trip naar boven begonnen. De kabelbaan stopte op 4050 meter hoogte en we moesten nog een flink stuk naar 4689 meter. Vol goede moed begonnen we aan onze queeste naar de top. Maar na 100 meter moesten we alweer even op adem komen, het schijnt dat er minder zuurstof in de lucht zit op die hoogte en omdat ik nog maar 2 dagen op enige hoogte aan het vertoeven was is mijn erytropoëtine niveau nog niet op de gewenste hoogte en daardoor dus had ik dus ook nog niet genoeg erytrocyten. Oftewel ik kon nog niet zuurstof opnemen. Bikkels dat we zijn bleven we doorzetten en kwamen nog wat leuke dingen tegen, zoals volgens mij een soort kolibri, wat andere vogels, een slapende man op de grond en de man die mijn eten en drinken verzorgde in het vliegtuig. Maar op een gegeven moment stopte het pad en bleek dat je toch wat moest gaan improviseren dus wij klimmen over rotsen en een zandhelling opgeklommen onder het genot van sommige mensen die het opgegeven hebben. En gelukkig ook wat mensen die de top al hadden bereikt en zeiden wat de goede route was. We hadden namelijk geen idee waar we heen moesten omdat alles in de wolken lag. Na een flinke klim over rotsen was daar dan eindelijk de top! Zo hoog ben ik nog nooit eerder geweest met beide voeten op de grond. Namelijk 4689 meter.
Op de top dachten we even lekker wat te eten, wat bleek.. Ik was de sandwiches vergeten in de tas te stoppen en het water was al bijna op en we begonnen al wat hoofdpijn te krijgen van het hoogteverschil. Maar het moet gezegd worden dat het wel mooi was, het prachtige uitzicht van 30 misschien zelfs 40 meter ver.
De terugreis was wel leuk, we zagen wat mensen de zandhelling afrennen en dat konden wij blijkbaar ook. Dat ging lekker snel. En we hebben nog een prachtige vogel op de gevoelige plaat gekregen, de curiquingue wist een Quitonaar me te vertellen.
Toen we eenmaal beneden waren was als onze eten en drinken op, we waren moe en we hadden flinke hoofdpijn. Ideaal om een gratis taxi te regelen. Gelukkig konden we regelen dat we in een taxi busje erbij konden en bij aankomst geld van binnen konden halen.

Toen we terugkwamen was ik echt misselijk en had een hoofdpijn van epische afmetingen. Dus ik moest kotsen en ben maar meteen gaan slapen. Toen ik om een uurtje of 22 wakker werd ging het al veel beter, had even het eten opgewarmd wat de andere mensen hadden overgelaten en ben weer gaan slapen. En ik werd vanochtend weer topfit wakker.

Klaar voor de Spaans cursus. We werden opgehaald en naar de overkant van de straat gebracht want daar is de school. Het was daar gezellig en we werden in groepjes opgedeeld, op de een of andere manier kwam ik bij een groep met mensen die al minstens een week bezig waren maar ik kon het wel bijhouden. Verder heb ik daar veel informatie kunnen winnen over trips naar de jungle enz.. En het lijkt erop dat ik de laatste week Spaans cursus ga doen in Puerto Quito om daar nog mooie excursies te kunnen doen. Daarna vlieg ik naar de Galapagos eilanden en als ik daarvandaan terugkom ga ik nog een jungletour doen echt in het Amazonewoud. Dat lijkt me ook echt supergaaf.

Verder vandaag nog een welkomstcocktail gehad, lekker gegeten en gechilld en nu alweer te veel geschreven..

Ik ga naar bed.

Adios!

  • 15 Januari 2013 - 08:35

    Helene Van Hartne:

    Hallo Harro,

    Wat een avontuur en wat leuk dat ik mee mag lezen. Succes met je Spaans en geniet van het nieuwe land.

    Helene van Harten

  • 15 Januari 2013 - 11:16

    Peter:

    Helemaal top man. Geweldige ervaring om zo hoog te zijn.
    Ik heb even een site van Puerto Quito bekeken. Dat gaat een mooie week worden in het regenwoud.
    Puerto Quito ligt 140km naar het NW vanaf Quito. Mooie rit door de bergen, om daar op een hoogte van ongeveer 500m in de jungle te zijn. Is wel een toeristisch gebied.

    Peter

  • 15 Januari 2013 - 13:43

    Jolie:

    Haha! Die lama is leuk ;p
    Vertel je binnenkort ook wat Quito voor stad is? En wat je daar zoal eet? Ik ben nieuwsgierig!

  • 15 Januari 2013 - 13:54

    Mark.c:

    wow harro echt gaaf daar man! zo te lezen heb je het wel naar je zin, mooi mooi..
    leuke fotos en houd ons op de hoogte het is leuk om je verslagen te lezen ;)

  • 15 Januari 2013 - 15:00

    R5:

    Mooie dingen Hesselini, zo te lezen heb je het Prima naar je zin! Have Fun nog en we denken aan je

    Love You

    Reba

  • 15 Januari 2013 - 16:20

    Marijn Knieriem:

    haha Harm 'Brad Pitt' Hessel, mooi verhaal man, leuke dingen ben je aan het doen! Fijn dat we zo een beetje kunnen meegenieten

  • 15 Januari 2013 - 17:08

    Liesbeth En Wim:

    Hoi Harro,

    wat een geweldig avontuur! En wat leuk dat je aan ons gedacht hebt. Ik zal je volgen zoveel ik kan!
    Als ik de berg zie die jij beklommen hebt, dan was daar de Panarotta 2000 maar een heuveltje bij vergeleken. Jeetje, wat een hoogte, maar wat jammer dat je geen uitzicht had.

    Volgende keer beter, maar die zal er waarschijnlijk niet komen. Zo'n berg beklim je niet nog een keer!

    Hartelijke groet uit Enschede.

    Liesbeth

  • 15 Januari 2013 - 20:23

    Yvonne Zuidhof:

    Heel leuk om je belevenissen te lezen. Geweldig die foto's, zo krijg je nog een beter beeld van je verslag.
    Veel succes en plezier.
    Groeten, Hans en Yvonne

  • 16 Januari 2013 - 10:13

    Brenda:

    Gaaf hoor en dit is nog maar week 1!

  • 18 Januari 2013 - 16:26

    Robert S:

    Gaaf Harro! Leuke dingen meegemaakt en dit is nog maar 't begin. Maak nu maar lekker ery's aan en veel plezier met : Mi llamo Harro, donde estan las islas Galapagos?

  • 19 Januari 2013 - 19:28

    Marleen:

    Mooi dat de eerste indrukken goed zijn. Wat een belevenis zeg om zo'n hoge berg te beklimmen, dat is je toch maar mooi gelukt. En nu je Spaans nog beter onder de knie zien te krijgen, succes, je zult vast een heleboel gaan leren. Groetjes van ons allemaal, Marleen+J+J+T+W

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Harro

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 16246

Voorgaande reizen:

11 Januari 2013 - 12 Juni 2013

Naar Zuid Amerika

Landen bezocht: